IUB convened the Institutional Quality Circle (IQC) Quarter 1 Meeting for the academic year 2025–26
PRO No. 407/25 dated 24.10.2025
Directorate of Public Relations the Islamia University of Bahawalpur
The Quality Enhancement Cell (QEC) of The Islamia University of Bahawalpur (IUB) convened the Institutional Quality Circle (IQC) Quarter 1 Meeting for the academic year 2025–26. The meeting was chaired by the Vice Chancellor, Prof. Dr. Muhammad Kamran, and attended by Deans, the Registrar, Treasurer, Controller of Examinations, and representatives from various academic and administrative departments. Prof. Dr. Asadullah Madni, Director QEC, presented the Action Taken Report on the decisions made in the previous IQC meeting. The draft IUB Quality Policy the first-ever quality policy developed for the university was presented by Prof. Dr. Irshad Hussain, Dean, Faculty of Education. The IUB Strategic Plan was presented by Prof. Dr. Rubina Bhatti, Dean, Faculty of Social Sciences, while a detailed follow-up on IQA and EQA activities was shared by Prof. Dr. Asif Naveed Ranjha, Dr Muhammad Sajid representative from ORIC briefed that steps are being taken for promotion of Research culture at IUB. The Registrar, Muhammad Shaji ur Rehman, presented key points on the hiring policy for the appointment of Adjunct Faculty, aimed at attracting international faculty and strengthening global academic engagement. This initiative aligns with IUB’s vision of fostering internationalization and promoting global partnerships. The meeting also reviewed IUB’s performance in international and national rankings, followed by strategic deliberations to enhance the university’s visibility, academic excellence, and institutional reputation. The Director QEC outlined a forward-looking plan for Internal Quality Assurance, focusing on Program Review for Effectiveness and Enhancement (PREE), Self-Assessment Reports (SARs) for on-campus and affiliated colleges, Preparation of documentation for the Review of Institutional Performance Evaluation (RIPE). The Vice Chancellor emphasized the importance of adopting the Outcome-Based Education (OBE) framework and directed all departments to ensure readiness for its implementation from the upcoming semester. This transition represents a major step toward a student-centered and outcome-focused learning environment, ensuring measurable learning outcomes and continuous improvement in academic quality. The valuable suggestions of the honorable Deans were duly considered on various university initiatives. They also expressed full confidence and trust in the implementation of reforms and quality initiatives led by the Vice Chancellor. Furthermore, it was decided that the Yearly Performance Report (YPR) of IUB, comprising key elements of RIPE standards, will be prepared under the guidance and supervision of all Deans, ensuring collective ownership and institutional alignment. To further enhance academic planning and stakeholder engagement, the Departmental Activity Calendar will be implemented across teaching departments. This initiative assigns defined performance targets, enabling systematic planning, effective monitoring, and timely execution of academic and quality activities ultimately leading to improved institutional performance, student satisfaction, and sustainable growth at IUB.
پی آر او نمبر 407/25
مؤرخہ 24.10.2025
ڈائریکٹوریٹ آف پبلک ریلیشنز اسلامیہ یونیورسٹی بہاولپور
اسلامیہ یونیورسٹی آف بہاولپور کے کوالٹی انہانسمنٹ سیل نے تعلیمی سال 2025-26 کے لیے ادارہ جاتی کوالٹی سرکل کوارٹر کا پہلا اجلاس منعقد کیا۔ اجلاس کی صدارت وائس چانسلر پروفیسر ڈاکٹر محمد کامران نے کی۔ رجسٹرار محمد شجیع الرحمن، خزانہ دار بشیر حسین، کنٹرولر امتحانات ذریت الزہراء اور مختلف تعلیمی اور انتظامی شعبوں کے نمائندے شریک ہوئے۔پروفیسر ڈاکٹر اسد اللہ مدنی ڈائریکٹر کوالٹی انہانسمنٹ سیل نے گزشتہ اجلاس میں کیے گئے فیصلوں پر عملدرآمد کی رپورٹ پیش کی۔ پروفیسر ڈاکٹر ارشاد حسین ڈین فیکلٹی آف ایجوکیشن نے آئی یو بی کوالٹی پالیسی کا مسودہ جو یونیورسٹی کے لیے تیار کی گئی پہلی کوالٹی پالیسی ہے۔ اسلامیہ یونیورسٹی بہاولپور سٹریٹجک پلان پروفیسر ڈاکٹر روبینہ بھٹی ڈین فیکلٹی آف سوشل سائنسز نے پیش کیا جبکہ کوالٹی سے متعلقہ سرگرمیوں کا تفصیلی جائزہ پروفیسر ڈاکٹر آصف نوید رانجھا نے پیش کیا۔ اورک کے نمائندے ڈاکٹر محمد ساجد نے بتایا کہ یونیورسٹی میں ریسرچ کلچر کے فروغ کے لیے اقدامات کیے جا رہے ہیں۔ رجسٹرار شجیع الرحمن نے ایڈجنکٹ فیکلٹی کی تقرری کے لیے ہائرنگ پالیسی پر اہم نکات پیش کیے جن کا مقصد بین الاقوامی فیکلٹی کو راغب کرنا اور عالمی تعلیمی کارکردگی کو مضبوط بنانا ہے۔ یہ اقدام بین الاقوامی روابط اور عالمی شراکت کو فروغ دینے کے یونیورسٹی کے وژن سے ہم آہنگ ہے۔ اجلاس میں بین الاقوامی اور قومی درجہ بندی میں اسلامیہ یونیورسٹی بہاولپور کی کارکردگی کا بھی جائزہ لیا گیا جس کی روشنی میں ادارہ جاتی ساکھ کو بڑھانے کے لیے حکمت عملی پر غور کیا گیا۔ ڈائریکٹر کوالٹی انہانسمنٹ سیل نے انٹرنل کوالٹی ایشورنس کے لیے مستقبل کے منصوبے کا خاکہ پیش کیا جس ترقی کے منصوبے کا جائزہ، کیمپس اور الحاق شدہ کالجوں کے لیے سیلف اسسمنٹ رپورٹس، ادارہ جاتی کارکردگی کی تشخیص (RIPE) کے جائزے کے لیے دستاویزات کی تیاری شامل ہیں۔ وائس چانسلر نے نتائج پر مبنی تعلیم کے فریم ورک کو اپنانے کی اہمیت پر زور دیا اور تمام شعبہ جات کو ہدایت کی کہ وہ آئندہ سمسٹر سے اس کے نفاذ کو یقینی بنائیں۔ یہ طریقہ تدریس طالب علم پر مبنی اور نتائج پر مرکوز تعلیمی ماحول کی جانب ایک اہم قدم ہے جس سے قابل پیمائش سیکھنے کے نتائج اور تعلیمی معیار میں مسلسل بہتری کو یقینی بنایا جا سکتا ہے۔ یونیورسٹی کے مختلف اقدامات پر ڈینز پروفیسر ڈاکٹر محمد امجد، پروفیسر ڈاکٹر عبدالروف، پروفیسر ڈاکٹر خالد منصور، پروفیسر ڈاکٹر قیصر جبیں، پروفیسر ڈاکٹر شیخ شفیق الرحمن، پروفیسر ڈاکٹر عامر سہیل، پروفیسر ڈاکٹر غلام مصطفیٰ پروفیسر ڈاکٹر تنویر حسین ترابی اور پروفیسر ڈاکٹر راو عمران حبیب نے کوالٹی انہانسمنٹ پالیسی پر تبادلہ خیال کیا۔ فیصلہ کیا گیا کہ یونیورسٹی کی سالانہ کارکردگی رپورٹ اور معیارات وائس چانسلر اور سینئر فیکلٹی کی رہنمائی میں مرتب کیے جائیں۔ تعلیمی منصوبہ بندی اور اسٹیک ہولڈر کی عملی شرکت کو بڑھانے کے لیے شعبہ جاتی سرگرمی اور تعلیمی کیلنڈر کو تدریسی شعبوں میں نافذ کیا جائے گا۔ یہ اقدام کارکردگی کے اہداف تفویض کرتا ہے اور منظم منصوبہ بندی موثر نگرانی اور تعلیمی اور معیاری سرگرمیوں کی بروقت تکمیل کو ممکن بناتا ہے جو یونیورسٹی میں بہتر ادارہ جاتی کارکردگی طلباءوطالبات کی تعلیمی کارکردگی اور پائیدار ترقی کا باعث ہے۔